Svaren;

Här är svaren, varsågoda :)

Har du haft andra självskadebeteende också? Är det här första gången du är inlagd? Hur lång är du?
Svar; Jag svälter och skär mig. Har ibland slått mej själv. Ja, har aldrig varit inlagd förut, fast det har varit nära. Och jag är 165 cm :)

Vad utlöste din anorexia?
Svar; Mobbning i högstadiet. Fick en massa saker ropat efter mej i korridorerna och 100 negativa kommentarer om mina bilder på lunarstorm. Det tog väldigt hårt i mej. Men det tog en tid efter det som min ätstörning började, Men det var nog det som utlöste den. Var till en början endast deprimerad.

Vad typ av avdelning är du inlagd på? det låter inte som en ätstörningsenhet?
Svar; Nej, det är ingen ätstörningsenhet. Det är en inremedicinsk avdelning för folk med hudsjukdomar, infektioner och sånt. Tydligen har de ätstörda här också. Passar inte riktigt, men i Finland finns endast ett ätstörningscentrum, med 7 platser typ..

Favoritmat (SOM FRISK)?
Svar; Pizza helt klart ! Fast det har jag nog ätit under mina sjukaste perioder, dock inte så mkt.

Klädstil?
Svar; Min egna stil. Varierar jättemycket. Lite mode, lite gammalt, lite blandat. Ibland helt vanlig och ibland rock :)
Favoritband/sångare?
Svar; Oj va svårt... Lyssnar på så mkt olika! Men favoritbandet är nog Hardcore Superstar :)

Bästa sättet att spendera en fredagkväll på?
Svar; Helt klart med min pojkvän, en myskväll ! :)

Öl eller cider?
Svar; Hatar öl, dricker alltid cider eller sprit :)

Jul eller midsommar?
Svar; Midsommar, då är det varmt och ledigt ! Men julen är också bra, då får man ju presenter ;)

Skinka eller ost?
Svar; Skinka !

Tjock och glad eller benig och olycklig?
Svar; detta var den svåraste frågan.. Måste nog svara.. Benig och olycklig tror jag. Hur dumt det än låter.. Men skulle aldrig kunna vara tjock :(

Vilken klass går du i, hurgammal är du?
Och hur lång är du?
Svar; Jag går andra året i gymnasiet, så jag är 17 år :) Och jag är 165 cm.

Jag undrar om du vill bli frisk ?
Svar; Det beror på... Ibland vill jag bli frisk så in i helvete, kunna leva ett normalt liv. Men då igen kan jag inte helt ge upp allt detta. Men jag vill bli lite bättre iaf !

Hur mycket väger du nu ?
Svar; Sist de vägde mej (igår) vägde jag 40,5 då hade jag gått upp ett halvt kilo på en vecka här..

Hur känner du inför mat nu ?
Svar; Här på sjukhuset känner jag inte så mkt. Jag måste ju äta, varesig jag vill eller inte. Men annars skrämmer mat mej rätt ordentligt. Iaf mat 5 gånger om dagen !

Hur du ser på din kropp? Är den ens kopplad med sjukdomen längre?
Svar; Just nu är det jävligt konstigt.. Ser inte mina ben lika tydligt som förr, blir helt klart äcklad av den. Men nej, på sjukhuset är den iallafall inte lika mkt ihop med sjukdomen. A får ge sig, hon förstår. Men visst kommer hon fram nu som då. Så det beror helt på dagarna !

Blev du tvångsinlagd?
Svar; janå.. jag ville ju inte in. Och sjukhuset släppte inte hem mig. Så ja, jag är väl det gissar jag !

Vad har du för bmi?
Svar; när jag blev inlagd (med en vikt på 40 kg) var det 14.5

Får ni inte ens gå?
Svar; nej... Är i sängvila tills jag har gått upp 2 kg, så någon måste köra mej i rullstol till toaletten hela tiden. Men när jag sen har gått upp, får jag gå till toaletten själv, men inte så mkt mer ! Löjligt..

hur många kg ska du gå upp?
Svar; 7 kg :(

Ska du verkligen försöka gå ner ännu mer i vikt när du kommer hem?
Svar; ja vet inte.. är lite kluven. Men kanske 2 kg, den vikten skulle jag kunna tänka mej att hållas på..

Hur reagerade de andra när du blev inlagd?
Svar; De flesta blev chockade.. iaf mina vänner. Vissa anade det redan från förut..

hur är det att vara inlagd?
Svar; hemskt. Hatar dehär !!

Vad gör du på dagarna där?
Svar; ligger i sängen med datorn ! har tråkigt..

Blir det inte långtråkigt?
Svar; JAAAAAAAAAAA!! Längtar tills jag får börja mera saker...

hur går man ner i vikt? jag behöver verkligen...
Svar; Du äter mångsidigt och regelbundet. Motionerar vid behöv. Svält dej inte !

vad äter du då du e hemma?
Svar; När jag var hemma åt jag 1 gång per dag, något litet..

hur länge har du haft ana?
Svar; I ca. 3-4 år

hu e de att vara inlagd?
Svar; som jag sa, HEMSKT!

vad tränar du?
Svar; jag rider, inget annat :)

Vad saknar du mest från ett friskt liv?
Svar; att inte behöva tänka så jävla mycket på allt ! :)

Varför blev du inlagd? Var det frivilligt eller blev du tvångsinlagd?
Svar; Min pojkvän tyckte jag skulle behöva det, så han snacka med min mamma. Dom tog mej till akuten, som skrev in mej. Vi trodde dock jag skulle få åka hem dagen efter, men dom vägrade att skriva ut mej pga. min låga vikt. Sen skickade dom mej hit. Så jag är tvångsinlagd.

Vad vill du ha för någon hund? :)
Svar; en liten en, har inte bestämt nån ras ännu ! :) Men en söt ;)

Vad vill du göra i framtiden?
Svar; vet inte riktigt.. iaf jobba med människor :)

vad tycker dina föräldrar om att du blitt tvungen att bli inlagd pga din anorexi ?
Svar; Dom fattade inte riktigt att jag faktiskt var SÅ sjuk. Men nu börjar de vänja sig lite med att jag är här och faktiskt behöver hjälp ! Dock är detta inte hjälpen jag behöver...

Tack för frågorna <3

Love u, puss<3


Kommentarer
Postat av: danni

åh.. hoppas du får komma hem snart:(

2009-12-05 @ 17:30:06
URL: http://psycological.blogg.se/
Postat av: angelice

Blev typ chockad när jag såg att du gillar hardcore superstar! De var med på en festival i somras på en liten ö med 4000 invånare som jag spenderade sommaren på. Det var väl årets happening tyckte alla andra som bodde där, men jag förstod inte alls varför. :O

2009-12-05 @ 18:45:23
Postat av: jessica

Jag tycker du svarade bra och ärligt, tummen upp! Jag är bekant med två tjejer från svenskfinland som också legat på vanligt sjukhus för sin anorexi, tycket verkligen det är katastrof att vi har det så här i FINLAND år 2009! Jag bor själv på Åland, men vi har jättebra samarbete med svensk sjukvård i allmänhet, och vad gäller anorexi skickar de många till Capio i stockholm (bland annat mig..!)



Haha, på tal om hard core superstar.. är inte precis något fan av dem, men för typ 8 år sen (när jag alltså var... 10) spelade de på Åland och vi fick autografer och kindpussar. Blä, haha :)

2009-12-06 @ 11:22:09
URL: http://kessen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback